Strona Główna www.honda-crosstourer.pl
Portal i forum motocykla Honda CROSSTOURER

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Testujemy: Honda Crosstourer
Autor Wiadomość
Bouli
Administrator

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2012
Posty: 571
Wysłany: 2012-09-12, 10:44   Testujemy: Honda Crosstourer

Większość ciężkich enduro jeździ po gładkich asfaltach, a nie w trudnym terenie. Wnioski z tych obserwacji wyciągnęła Honda budując model Crosstourer.

Honda Crosstourer posiada w standardzie szybę o dwustopniowej regulacji.
Producenci motocykli wnikliwie analizują rynkowe trendy i stale obserwują poczynania konkurencji. Co prawda trochę im zajęło, aby zauważyć, że w segmencie adventure, do którego należą ciężkie - zwane także turystycznymi, bądź szosowymi - enduro od kilku lat niepodzielnie króluje BMW R 1200 GS.

Motocykl ten ewoluował na przełomie kilkunastu lat od wersji R 1100 GS, poprzez R 1150 GS, aż do obecnie produkowanej generacji, która za chwilę doczeka się następcy. Podobno R 1250 GS będzie pierwszym bokserem BMW chłodzonym cieczą.

Teraz do akcji „zróbmy sobie własnego GS-a" włączył się także brytyjski Triumph wypuszczając model Tiger Explorer, japońskie Kawasaki z Versys 1000, czy pochodząca także z Kraju Kwitnącej Wiśni Honda ze swoim Crosstourerem.

Jaki przepis na rynkowy sukces ma ostatni z wyżej wymienionych sprzętów?
Turystyczne enduro z superturystyka?

W nomenklaturze Hondy model Crosstourer oznaczony jest również jako VFR1200X. To dużo mówi o bliskim powiązaniu tej konstrukcji ze sportowo-turystyczną VFR1200F. Ale jak pogodzić lekki teren, czy szutrowe dróżki z autostradowymi przelotami? Czy inżynierom udało się tak przerobić VFR-kę, aby mogła konkurować z chwalonym za wszechstronny charakter GS-em?

Jednym z rozwiązań nadających bardziej uniwersalno-terenowego sznytu Hondzie VFR1200X jest zastosowanie w standardowym wyposażeniu szprychowych obręczy z bezdętkowymi oponami o rozmiarach 110/80-R19 z przodu i 150/70-R17 z tyłu. W końcu nie od dziś wiadomo, że felgi ze szprychami są o wiele bardziej wytrzymałe w terenie od tych odlewanych z aluminium.

Kolejnym ukłonem w kierunku off-roadowej jazdy jest zwiększony prześwit (z 125 mm w Hondzie VFR1200F do 180 mm w Hondzie Crosstourer), wydłużone skoki zawieszeń, czy poszerzona kierownica.

Ale pozostało też dużo elementów wspólnych z protoplastą, jak jednoramienny wahacz, napęd wałem Kardana, widlasty silnik V4, czy aluminiowa rama.
Wielofunkcyjny i całkowicie cyfrowy wyświetlacz LCD, którego jasność można regulować, przekazuje całe mnóstwo informacji. Poza prędkościomierzem znajdziemy tam informacje o średnim spalaniu, teoretycznym zasięgu, czy temperaturze powietrza, a także zegarek. Jedynie znajdujący się powyżej głównego ekranu słupkowy obrotomierz wydaje się mniej czytelny.

Taki dostęp do sporego zasobu informacji cieszy, lecz, aby zmienić wyświetlane informacje musimy oderwać ręce od kierownicy.

Widlasta czwórka rządzi!
Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1237 ccm bazuje wprost na tej z VFR-ki, ale generuje „tylko" 129 KM (przy 7 750 obr./min.) i osiąga 126 Nm dostępnych przy 6 500 obr./min.

Pomimo ograniczenia potencjału V4 o kilkadziesiąt koni mechanicznych i zmianie charakterystyki pracy (więcej mocy na niskich i średnich obrotach), ciągle jest to konstrukcja, przed którą czuć respekt. Wystarczy zdecydowanie odkręcić rolgaz, aby Honda Crosstourer wyrwała z całą swoją mocą do przodu.
Taka wysokoobrotowa - mimo wszystko - charakterystyka jednostki napędowej daje ogrom radości na trasie. Poczucie nieskończonego zakresu mocy przydaje się na szybszych odcinkach, podczas wyprzedzania lub na wyjściu z zakrętów.
W mieście też jest zacnie. Ostry start spod świateł to dla Hondy Crosstourer żaden wysiłek. Dodatkowy plus za wysoką pozycję jeźdźca sprzyjającą obserwowaniu sytuacji na drodze.
Ale poza asfaltem potężna moc nie jest już tak potrzebna. Bardziej liczy się poręczność i niska waga.

Bokser „beemki" osiąga trochę gorsze parametry (110 KM przy 7 750 obr./min. i 120 Nm przy 6 000 obr./min.), ale Honda jest cięższa o całe 46 kilogramów. To dużo, nawet w przypadku tzw. motocyklowych SUV-ów.
Na szczęście lekka nadwaga Hondy Crosstour odziedziczona po VFR-ce nie przeszkadza zbytnio na szutrowych odcinkach, a na autostradzie jest wręcz niewyczuwalna.
Średnie spalanie podczas naszego testu oscylowało w okolicach 7 litrów na 100 km, co jest raczej przeciętnym wynikiem (producent obiecuje 6,1 l/100km).
Kontrola trakcji i C-ABS w standardzie

W kwestii zawieszenia Honda postawiła z przodu na widelec upside-down z regulacją napięcia wstępnego sprężyn i możliwością zmiany siły odbicia amortyzatorów. Z tyłu pracuje jednoramienny wahacz kryjący wał napędowy.
Co ważne każdy podróżnik doceni możliwość bezstopniowej regulacji napięcia wstępnego tylnej kolumny resorująco-tłumiącej pokrętłem znajdującym się po lewej stronie motocykla.

Ja także szybko z niego skorzystałem, gdyż po przejechaniu kilku kilometrów motocykl wydawał się trochę za miękki. Na szczęście wystarczył krótki postój i po dokonaniu korekty w nastawach przodu i tyłu wszystko było już w porządku. Po prostu ktoś, kto wcześniej dosiadał Hondy Crosstourer, ustawił zawiasy bardziej „pod teren".
Do niezaprzeczalnych zalet Hondy VFR1200X trzeba zaliczyć standardowy system kontroli trakcji oraz układ C-ABS.

Pierwszy z nich dba o to, aby tylna opona nie złapała ślizgu. Dzięki czujnikom „elektronika" błyskawicznie ogranicza moc przekazywaną na koło napędowe, i to zanim kierowca zdąży sam odpowiednio zareagować. Kolejny plus należy się za możliwość wyłączenia kontroli trakcji – przydaje się to zwłaszcza przy jeździe bardziej off-roadowej.

Z przodu do spowalniania służy podwójna tarcza o słusznym rozmiarze 320 mm z 3-tłoczkowym zaciskiem. Z tyłu zastosowano zaś pojedynczy dysk o średnicy 276 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem. Zastosowany tu Combined ABS łączy działanie przedniego i tylnego hamulca. Takie rozwiązanie przynosi naprawdę dobrą skuteczność podczas spowalniania, zwłaszcza na śliskim podłożu.

Jeżeli ktoś lubi nowinki technologiczne i nie odczuwa wielkiej przyjemności w ciągłej zmianie biegów, a ma przy okazji do wydania dodatkowo 5 400 zł może zamówić Hondę Crostourer z dwusprzęgłową przekładnią DCT. W szosowej VFR-ce ten "automat" działał znakomicie.

Standardowa skrzynia też nie jest zła - działa naprawdę dobrze. Chociaż w przypadku testowego motocykla zdarzyło się, że dwa razy wypadł bieg...
Ceny i konkurencja

Honda Crosstourer C-ABS kosztuje 59 800 zł. Aktualnie przy zakupie tego modelu otrzymamy gratis wyższą szybę i kufry boczne.

BMW R 1200 GS kosztuje 55 300 zł. W tej cenie otrzymamy w ramach promocji system ABS (jednoślady z rodziny GS z roku modelowego 2012), ale felgi będą odlewane z aluminium. GS nie będzie także wyposażony w kontrolę trakcji, która w motocyklach tej bawarskiej marki nazywa się ASC.

Kolejnym motocyklem z segmentu adventure jest Kawasaki Versys 1000, który wyceniono na 48 900 zł. Ten jednoślad z 4-cylindrowym rzędowym silnikiem o mocy 118 KM posiada w standardzie kontrolę trakcji o trzech trybach i ABS.

Plusy:
- elastyczny i zarazem mocny silnik V4,
- kontrola trakcji i C-ABS w standardzie,
- napęd wałem,

Minusy:
- duża masa własna,
- wysoka cena.

Autor: Karol Biela
Przedruk: http://regiomoto.pl/porta...-adventure-film



Dane techniczne:

Honda Crosstourer
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: czterocylindrowy, widlasty 76°
Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1237 ccm
Średnica x skok tłoka: 81 x 60 mm
Stopień sprężania: 12:1
Moc maksymalna: 129 KM (95 kW) przy 7750 obr/min
Moment obrotowy: 126 Nm przy 6500 obr/min
Zasilanie: wtrysk PGM-FI 44 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Alternator: 570 W
Akumulator: 12V 11,2 Ah
Zapłon: z mikroprocesorem

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: koła zębate, 1,58
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre / podwójne, wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Przełożenia: 1:2,6; 2:1,6; 3:1,26; 4:1,076; 5:0,961; 6:0,897 / 1:2,250; 2:1,7; 3:1,304; 4:1,107; 5:0,967; 6:0,886
Napęd tylnego koła: wał kardana, 2,699 / 2,706

PODWOZIE:
Rama: podwójna, grzbietowa typu Diamond
Zawieszenie przednie: teleskopowe upside-down, 43 mm, skok 165 mm pełna regulacja
Zawieszenie tylne: monowahacz aluminiowy, skok 146 mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyny
Hamulec przedni: podwójny tarczowy, 310 mm
Hamulec tylny: pojedynczy tarczowy, 276 mm
Opony przód / tył: 110/80—19 / 150/70-17

WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 850 mm
Rozstaw osi: 1595 mm
Minimalny prześwit: 180 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 28°
Masa pojazdu w stanie suchym: 275 / 285 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 469 / 479 kg
Zbiornik paliwa: 21,5 l

DANE EKSPLOATACYJNE:
Prędkość maksymalna: ponad 200 km/h
Zużycie paliwa: 8 l/100 km (wg komputera pokładowego)


Cennik akcesoriów:

Wiązka do rozbudowy instalacji elektrycznej 100 zł
Klej do montażu podgrzewanych manetek 58 zł
Dodatkowe gniazdo 12V 416 zł
Zestaw montażowy alarmu Averto 478 zł
Alarm Averto 1414 zł
Tytanowy tłumik Akrapovic typu slip-on 4771 zł
Torba do kufra górnego/kufrów bocznych 425 zł
Siatka mocująca bagaż 93 zł
Zestaw kufrów bocznych 6290 zł
Kufer górny 3333 zł
Torba do kufra górnego/kufrów bocznych 425 zł
Zestaw kufra górnego i kufrów bocznych 6027 zł
Dodatkowe klamry krokodylki (Optimate 3+) 23 zł
Dodatkowa wtyczka 12V (Optimate 3+) 45 zł
Dodatkowy kabel przedłużający do ładowarki Optimate 3+ 32 zł
Dodatkowy kabel do łatwego podłączania (Optimate 3+) 21 zł
Dodatkowe klamry krokodylki (Optimate 5) 27 zł
Dodatkowa wtyczka 12V (Optimate 5) 54 zł
Dodatkowy kabel przedłużający do ładowarki Optimate 5 28 zł
Wodoodporny dodatkowy kabel do łatwego podłączania (Optimate 5) 28 zł
Ładowarka – Honda OptiMate 5 329 zł
Ładowarka – Honda OptiMate 5 350 zł
Ładowarka – Honda OptiMate 3+ 262 zł
Ładowarka – Honda OptiMate 3+ 241 zł
Blokada typu U-lock 123/217 441 zł
Podstawka centralna 976 zł
Pokrowiec do stosowania na zewnątrz (obejmuje kufry) 535 zł
Tank pad 178 zł
Stelaż ochronny – zestaw 1359 zł
Folia ochronna 85 zł
Zestaw bocznych deflektorów 443 zł
Wysoka szyba 676 zł
Podgrzewane manetki 1179 zł
Zestaw montażowy podgrzewanych manetek 138 zł
Nożna dźwignia zmiany biegów do dwusprzęgłowej przekładni DCT 1752 zł
Zestaw montażowy przednich świateł przeciwmgielnych 1614 zł
Przednie światła przeciwmgielne LED 1322 zł
Wspornik kufra górnego 315 zł
Zestaw wspornika do instalacji alarmu/przednich świateł przeciwmgielnych 287 zł

Dane zaczerpnięte z: http://www.swiatmotocykli...luzjonista.html
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 11